hirdetés

Így tanul gyorsan a kutya: ezt a három elvet alkalmazd a kiképzés során!

László Enikő, 2021. szeptember 14

Az elméletet mindig érdemes ötvözni a gyakorlattal, ez pedig a munkakutyák kiképzésére is értendő. Egy új kutatás szerint az is fontos, hogy a gazdák és a trénerek megértsék, milyen tényezők befolyásolják az ebek tanulási folyamatát, milyen elvek alapján érdemes elindulni.

hirdetés

Egy amerikai kutatás korábban azt vizsgálta, milyen irányzatok hatottak a munkakutyák kiképzésére. A tanulmány arra igyekszik felhívni a figyelmet, hogy érdemes ötvözni a tudósok eredményeit a trénerek gyakorlati tapasztalataival. Így a két oldal együttműködésével jelentős előrelépéseket lehetne elérni a kutyakiképzés területén.

Klasszikus kondicionálás

A kutatók szerint három mechanizmus van, ami a kutyák tanulási folyamatában szerepet játszik. Az egyik a klasszikus kondicionálás elve, amit Pavlov dolgozott ki. Ez egy tanulási mechanizmus, amelyben két inger között kapcsolat alakul ki. A feltételes reflex a kutyatrénerek egyik legjobb barátja. A klikkerezés is erre épül: először az eb a hanghatást (klikkert) hallja, majd dicséretet kap. A furcsa hanghatás eleinte teljesen semleges számára, de idővel összeköti a fejében a hangot a jutalommal. Később elég lesz csak a klikkert hallania, és tudja, hogy jól végezte dolgát.

Instrumentális kondicionálás

A másik az instrumentális kondicionálás, ami a viselkedés következményeire összpontosít. Ennek során az állat a visszacsatolásból tanul, ehhez illeszkedve pedig módosítja jövőbeli viselkedését. A visszajelzés történhet megerősítéssel vagy büntetéssel is. Ezenkívül az erősítés és a büntetés tovább bontható pozitívra és negatívra, arra utalva, hogy a következmény egy stimulus hozzáadása (pozitív) vagy eltávolítása (negatív).

Szocializáció

Természetesen a szociális tanulás is az ismeretek elsajátításához nyújt segítséget. Ez nem csupán egyfajta konkrét mechanizmus, hanem tanulási folyamatok sora, ami magába foglalja a társadalom többi szereplőit. Azaz a kutyákra hatással van mindenki és minden, ami környezetükben felbukkan, ingert vált ki belőlük. Ide tartozik például az utánzás is, aminek okán az eb más cselekedeteinek megfigyelésével sajátít el viselkedési mintákat.

A képzéshez elengedhetetlen az ember és a kutya jó kapcsolata

Habár a fenti három elv segít a kutyák tanulási folyamatában, a kutatók szerint az is lényeges, hogy az eb jó kapcsolatot ápoljon gazdájával, felvezetőjével vagy kiképzőjével.

Bár több tényező is fontos lehet annak mérlegelésekor, hogy az ember-kutya kapcsolat hogyan befolyásolhatja egy eb teljesítményét, egyre több bizonyíték van arra, hogy a kettőjük közötti összhang hatással bír munkájukra. Korábbi tanulmányok már kimutatták, hogy a felnőtt kutyák is képesek új kötelékeket kialakítani az emberekkel.

Bár az a felismerés, hogy a kutyák és az emberek szorosan tudnak kötődni egymáshoz nem új keletű, a kutya szemszögéből ezeknek a kötéseknek a minőségét vizsgáló kutatások még gyerekcipőben járnak. A tudósok csak a közelmúltban kezdtek érdeklődni a kötődés különböző stílusai iránt. Bár még ennél is kevesebb kutatást végeztek kifejezetten a munkakutya kötődési kapcsolataival kapcsolatban, a tulajdonos/felvezető kötések minősége fontos tényező lehet a képzésben és a munka sikerében. Egy tanulmány például megállapította, hogy a kutató-mentő kutyák nagyobb valószínűséggel rendelkeznek biztonságos kötődéssel emberi partnerükhöz, mint a kedvtelésből tartott ebek.

A biztonságos kötődések olyan kapcsolatok, amelyek csökkentik a stresszt, különösen újszerű vagy ismeretlen környezetben. A kutyák és a kiképzők, a tulajdonosok és a felvezetők közötti kötődésre vagy a kapcsolat minőségének egyéb aspektusaira való összpontosítás ezért értékes lehet a fenntartható és humánus gyakorlatok szempontjából. Függetlenül attól, hogy a kötés javítja-e a képzés sikerének egyéb aspektusait.

Sok munkakutya esetében a képzéshez és/vagy a munkához több helyen kell élni, valamint gyakran kell dolgozni új környezetben, új emberekkel. Míg egyes oktatók, nevelők vagy más rövidtávú gondozók aggodalmukat fejezik ki amiatt, hogy ideiglenesen erős kapcsolatot alakítanak ki a gondozásukban lévő ebekkel – gyakran attól tartva, hogy a kötelék megszakítása károsítja a kutyát, amikor újra otthont adnak neki – az eddigi kutatások szerint a biztonságos kötelék kialakítása fontos és pozitív hatással lehet a kedvenc sikerére és jóllétére. A gondozójukhoz biztonságosan kötődő kutyák átlagosan kitartóbbak, kíváncsibbak és kevesebb stresszes, neurotikus viselkedési jelet mutatnak új környezetben.

A megerősítés és a motiváció a kulcs

A szakemberek szerint a kutyák nevelésekor rendkívül fontos a motiváció. Az pedig, hogy mi motiválja őket, jelentősen függ genetikájuktól, fajtájuktól. Például azok a kutyafajták, akiknél tenyésztésük során fontos szerepet játszott az üldözési ösztön, lényeges volt az agilitás és az energikusság, azok az ebek jobban reagálnak a mozgó ingerekre (például labda), mint azok, akik más munkára lettek kitenyésztve.

Olyan tényezők, mint az edzés időzítése és időtartama, az éhség vagy szomjúság mértéke, a hőmérséklet, az utolsó edzési területre való belépés óta eltelt idő vagy a trénerrel való interakció, befolyásolhatják a motivációs állapotot, és ezáltal a kutya hajlamát hogy összpontosítson a feladatokra.

Fontos megemlíteni, hogy nem minden kutya (még ugyanazon fajtán vagy képzési programon belül sem) ugyanazokat a tárgyakat vagy tevékenységeket találja motiválónak vagy megerősítőnek, mint mások. Amit egyes kutyákra pozitívan hat, azt mások ellenszenvesnek vagy ijesztőnek vélhetik. Ezenkívül előfordulhat, hogy ugyanaz az eb nem minden esetben találja ugyanazokat a tárgyakat vagy tevékenységeket megerősítőnek.

Ebből következik, hogy a képzés során rendkívül fontos megismerni az adott kutya személyiségét, ezen belül is azt, hogy mi motiválja és milyen megerősítést preferál.

(Képek: Getty Images Hungary)

hirdetés
Webshop
További cikkeink

Keresés az oldalon