hirdetés

Az ilyen kutyák tanulmányoznak minket – mi céljuk vele?

Hangai Lilla

2023. szeptember 3 - Képek: Getty Images Hungary

Ha jobban belegondolsz, a legtöbb készségedet úgy sajátítottad el, hogy megfigyelted, mások hogyan csinálják azt, majd megpróbáltad utánuk csinálni. A pszichológusok ezt szociális tanulásnak hívják és egészen pontosan olyan készségek, ismeretek és viselkedések tanulását jelenti, melyek segítenek beilleszkedni a közösségekbe és hatékony működést tesznek lehetővé. Ez csak a legfejlettebb állatokra jellemző, olyanokra, amelyek összetett társadalmi környezetben élnek. Ilyenek a legjobb barátaink is, a kutyák.

hirdetés

Az ELTE Etológia Tanszékének munkatársainak legújabb kutatása közelebb visz bennünket a kutyák tanulási képességeinek megértéséhez.

A kutyák a tanulás tekintetében csoportokra oszthatók

Számos bizonyíték támasztja alá azt az elképzelést, hogy a kutyák megfigyelik az emberek és a fajtársaik szándékos és véletlenszerű cselekedeteit. A megfigyelésekből összegyűjtött információkat pedig felhasználják arra, hogy a saját viselkedésüket irányítsák vele. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Etológia Tanszékének új tanulmánya szerint azonban nem minden kutyafajta profitál egyformán abból, ha egy személyt figyel meg cselekdetei közben.

A vizsgálat során a kutatók az ebeket két funkcionális csoportba osztották. Az egyikben a kifejezetten az emberekkel való együttműködésre kiválasztott kutyák kaptak helyet. Ilyenek voltak péládul a retrieverek, a terelőkutyák és a különféle vadászkutyák. A másik csoportba olyan négylábúak kerültek, amelyek főként közvetlen emberi irányítás nélkül dolgoznak, vagyis független munkakutyák. Ilyen például a legtöbb terrier, a kopók, a spitzek vagy a lábasjószágot védő kutyák.

Dobos Petra és Pongrácz Péter a kutatásukkal elsőként utaltak arra, hogy talán az együttműködő kutyafajtáknak nagyobb haszna származik abból, ha csak megfigyelik egy olyan személy tevékenységét, aki információval szolgálhat egy adott probléma megoldásához.

Az emberekkel kooperatívan dolgozó kutyák hatékonyabban tanulnak, ha valakit előzetesen láthatnak, ahogy megoldja az adott feladatot.

A tesztek igazán trükkösek voltak

A kutatók évek óta vizsgálják, hogy a kutyák képesek-e megtanulni megoldani a következő összetett problémát. A tesztben meg kellett találniuk a jutalomhoz vezető utat azután, hogy megfigyelték, amint valaki megoldja a feladatot. A próbatétel, amit használtak, már csak azért is érdekes, mert az elrendezése miatt a kutyának először el kell távolodnia a céljától, mielőtt elérhetné azt. Kezdetben a kutyák nehezen oldják meg az ilyen kerülőutakkal járó problémákat, ugyanis a saját hibáikból való tanulás egy hosszabb folyamat. Általában többször is próbálkoznak, mire sikerrel járnak.

A tanulmányban az ELTE kutatói közel 100 kutyát teszteltek, 18 olyan fajtát, melyek függetlenül végzik a munkájukat és 16 olyan fajtát, melyek kooperatívan dolgoznak az emberekkel. A tesztek alapján egyértelműen világossá vált, hogy az utóbbi csapat előnyre tett szert abban az esetben, ha megfigyelhetett egy embert, ahogy helyesen megoldja a feladatot. A függetlenül dolgozó ebek azonban nem profitáltak abból, ha előzőleg láthatták, ahogy egy ember demonstrálta a feladatot. Ezeken a teszteken nem teljesítettek gyorsabban.

A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy az emberekkel együttműködve feladatot ellátó fajták függetlenül a származásuktól és a képzettségüktől, sokkal hatékonyabban használják ki a szociális tanulás lehetőségeit. Ez az új nézőpont a kutyák kiképzésénél és tanításánál egy átlagos gazdinak is nagy segítséget jelenhet!

ELTE kutya tanítása kutya viselkedés tanulmányozása tanítás tanulmány

Kapcsolódó cikkek

További cikkeink