hirdetés

Kutyák segítenek tanulni a gyerekeknek: ezekben a hazai iskolákban találod meg őket

Ferenczi Deborah, 2021. szeptember 3

A terápiás kutyák kitűnő hatással vannak az olyan gyermekekre, akik szeparációs szorongással küzdenek, vagy esetleg nem igazán tudnak beilleszkedni a közösségbe.

hirdetés

Egy kutya jelenléte képes a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek stressz-szintjét is minimálisra csökkenteni. Ezzel elérhető az, hogy az iskolába járást nem egy szörnyű élményként élik meg, hanem szeretni kezdik a közösséget és a tanulást is.

A gyerekeket motiválhatja a tanulásban is egy kutya jelenléte.

Kisiskolástól az egyetemistáig minden diáknak segíthet

Számos kutatás bizonyította, hogy a gyermekek számára mennyire sokat számít egy kutya jelenléte, így nem meglepő, hogy az iskolai éveiket is megkönnyítheti. Angliában már előfordul, hogy konkrét egyetemeknek is vannak terápiás kutyái, akikhez akkor tudnak fordulni a diákok, ha a felgyülemlett feszültséget le szeretnék vezetni. A vizsgaidőszak okozta stresszhelyzeteket jelentősen tudja oldani egy állat jelenléte, mivel már a puszta simogatása is képes elterelni a figyelmet arról, hogy milyen komoly megmérettetések előtt állnak a diákok.

Hazai iskolákban is alkalmazzák az állatasszisztált terápiát általában alsó tagozaton. Példának okáért Kenny, a terápiás kutya a 12. kerületi Németvölgyi iskolában járja az osztályokat és segédkezik a tanításban. A gyerekek nagyon szeretik, mert jelentős mértékben hozzájárul ahhoz, hogy könnyebben menjen a tanulás és a beilleszkedés. A kicsik úgy tartják, hogy még a felelés közben keletkező stresszt is kifejezetten oldja az állat jelenléte. De nem csupán Budapesten kezdték el az ilyen jellegű terápiát, már számos vidéki városban is alkalmazzák ezt a módszert. A kiskunhalasi általános iskolában szintén egy kutyus segíti az oktatást. Maci, a kutya a Felsővárosi harmadikosok mindennapjait teszi szebbé jelenlétével: fejleszti az osztályközösséget, és segíti a tanulókat a tanagyag elmélyítéseben. Megtalálhatóak még a kutyusok a Magyar Ilona Általános Iskolában is, ahol videós összeállítás készült arról, mennyire élvezik a gyermekek az állatasszisztált oktatást.

Ezen felül megtalálható még kutyás oktatás az alábbi intézményekben:

A fenti felsorolás a teljesség igénye nélkül készült, ugyanis annak köszönhetően, hogy minél inkább látják és tapasztalják a pedagógusok, hogy milyen nagy mértékű változást lehet elérni az állatasszisztált oktatás során, egyre gyorsabban, és egyre több iskolában terjed el a módszer.

A kutya szerepe az osztályteremben

Valójában mind a kutya, mind a kutyát segítő szakember a legtöbb esetben az órákon is részt vesz. Az állatasszisztált foglalkozás tulajdonképpen ugyanazon az elven működik, mint az állatasszisztált terápia. Mindkét esetben a cél, hogy a páciens, vagy jelen esetben a diákok feloldódjanak az állat jelenlétében. Ez a terápiás forma három alappilléren nyugszik, ez az aktivitás, a pedagógia és a terápia. Ennek a többek között az is a célja, hogy azok a gyermekek, akiknek otthon nincsen kutyusuk, legalább az osztályterem keretein belül megismerhessék az állatokat, és élvezhessék annak pozitív hatásait is.

Nemcsak külön terápiás foglalkozásokon van jelen a kutya, hanem az osztálytermekbe is a tanítás során.

Mi a pedagógia és a terápia közötti különbség?

A terápiának általában legfőképpen szociális hatásai vannak. Ez elsősorban arra hat ki, hogy a gyermekek szociális képességei fejlődjenek. Segít abban, hogy el tudjanak szakadni akár csupán ideglenesen is a szorongásaiktól. Ez a módszer mankót ad a közösségteremtésben, és a közösségbe való beilleszkedésben is. Pedagógiai vonzata pedig abban segít, hogy a gyerekek élvezzék a tanulást, motiváltabbak legyenek, könnyebben koncentráljanak. A kutya jelenléte az osztályteremben egyfajta katalizátorként is hathat a gyermekekre. Ez mind szociális, mind pedagógiai téren óriási változásokat képes elérni.

(Képek: Getty Images Hungary)

hirdetés
Webshop
További cikkeink

Keresés az oldalon