hirdetés

A Debreceni Egyetem új tanársegédje egy kutya: így segíti Dagda az oktatást

Ferenczi Deborah

2021. november 20 - Képek: Getty Images Hungary

Külföldön már számos példa van arra, hogy egyetemeken terápiás kutyákat alkalmaznak a diákok segítésére. Hazánkban is egyre több óvodában, általános iskolában, sőt már egyetemen is bevezették az állatasszisztált oktatást.

hirdetés

Az állatasszisztált oktatás tulajdonképpen egyfajta terápiás forma, ami nagyszerű hatásokkal van az olyan diákokra, akik például jelentős mértékben szenvednek az iskolai stressztől, vagy netalán a szociális szorongástól.

A Debreceni Egyetemen egy kutya segíti az oktatást.

Dagda, a Debreceni Egyetem segítő kutyája

Dr. Lovas Kiss Antal egyetemi docens egy meglehetősen különleges képzést indított el a Debreceni Egyetemen. Ebben segítségére van kutyája, Dagda. A Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Karon annak a kutatására teszik a hangsúlyt, hogy miként segítenek az emberek számára az ebek, illetve hogyan lehet még jobban fejleszteni a kutya kontra ember kommunikációt.

A kutya és ember kapcsolatának vizsgálata

Miután a kulturális antropológia keretein belül elsősorban az emberrel foglalkozik a tudomány, így az adott szakon azt vizsgálják majd a tanulók, hogy maga az ember hogyan viszonyul a kutyákhoz. Érdekes kérdés például annak a vizsgálata, hogy miért van az, hogy különböző társadalmi miliőben elhelyezkedő emberek esetében más és más szerepet töltenek be a kutyák. Hiszen vannak, akik szimplán haszonállatnak tekintik őket, de vannak, akik családtagnak. De van olyan is, aki sajnos bántalmazza az állatát. Ebben a meglepő szimplán csak az, hogy ez mind magáról az emberről mutat egy pontos képet. Így voltaképpen az, hogy valaki miként bánik a háziállatával, tükrözi azt, hogy milyen ember valójában. A vizsgálat során arra is kíváncsiak, hogy ez függ-e társadalmi osztálytól vagy bármiféle háttértől.

Mire tennék a hangsúlyt az oktatás folyamán?

A professzor célja az, hogy a Dagdával való közös kutatás eredményeképpen egyre jobban megértsék a diákok a kutya és ember között működő gesztusokat. Itt pontosan arra gondol, hogy érdemes lenne megérteni azt, hogy a kutya bizonyos mozdulataival mit üzen, mit kíván az ember tudtára adni. A kutatás célja, hogy azokat a síkokat is megtalálja, ahol esetleg elcsúszhat a kommunikáció. Emellett minél jobban ki akarja küszöbölni azt, hogy félreértések adódjanak. Kiváltképpen nagy hangsúlyt tennének a felelős állattartás hangsúlyozására, mind egyetemi szinten, mind a különböző előadásokon annak érdekében, hogy egy olyan generáció tudjon felnőni, aki képes megfelelően kezelni az állatát.

Miért fontos, hogy ezt egyetemen tanítsák?

Mivel az adott képzésen gyakorló pedagógusok tanulnak, ezért annak a reményében részesülnek ilyen jellegű oktatásban, hogy majd ezeket a tanult módszereket ők is beillesztik saját tanítási tervükbe. Így ennek köszönhetően egyre jobban el tud majd terjedni az állatasszisztált oktatás.

állatasszisztált terápia általasszisztált oktatás kutya az iskolában segítőkutya

Kapcsolódó cikkek

További cikkeink