hirdetés

A kutyatartás mint 261 milliárd dolláros iparág: mire költünk ennyit pontosan?

Hangai Lilla

2023. február 13 - Képek: Getty Images Hungary

Senki számára nem titok, hogy a fogyasztói attitűd az életünk minden szegmensére hatással van, nem kivétel ez alól a kutyatartás sem. Összefoglalva látni azonban mire és mennyit költünk, és hogy mennyit változtak a viszonyok az elmúlt években, felnyitotta a szemünket sok kérdéssel kapcsolatban.

hirdetés

Lássuk hát elfogultság és ítélkezés nélkül, hogy a tények ismeretében milyen információkkal gazdagodhatunk. Tanulságos lesz, ígérjük!

2027-re elérheti a 350 milliárd dollárt

Globálisan, a Covidnak köszönhetően az elmúlt 3 évben hatalmasat nőtt a piac. Ha tartjuk a jelenlegi növekedést, a szakértők úgy gondolják, hogy 2027-re 350 milliárd dollár értékű lesz a kisállattartás iparága. Általánosságban elmondható, hogy többet költünk az eledelre, az állatorvosi ellátásra, a játékokra és a kutyakozmetikusra is. Ugyan nem vagyunk befektetési szakértők, így minden, amit itt leírunk csupán spekuláció, de ha mindig is kutyás bizniszről álmodtál, talán most érdemes belevágni.

Szívmelengető olvasni továbbá, hogy a gazdik bevallása szerint több mint 50%-uk hajlandó többet költeni olyan termékekre, amelyek a környezettudatos kategóriába tartoznak.

Még mindig a millennial generáció jár az élen

A felmérések szerint az 1981 és 1996 között született kutyatartók, vagyis a millennialok vannak a legtöbben, összesen 32%-ot tesznek ki. Őket követik a boomerek (azaz azok, akik 1946-1964 között születtek) a maguk 27%-os arányával. Nem sokkal marad le mögöttük az X generáció (1965-1980 között születettek) 24%-kal, és végül a Z generáció (1997-2012 között születettek) 14%-kal.

A felmérések azt mutatják, hogy a 18-34 évesek nagyjából 65%-a tervezi, hogy a következő 5 évben kisállattal bővíti a családját. Az is kiderült továbbá, hogy ez a korosztály hajlandó jövedelmének nagyobb részét házi kedvencére költeni, az idősebb generációkkal ellentétben. 54%-uk azt is bevallotta, hogy úgy tekint kedvencére és úgy bánik vele, mintha a gyermeke lenne.

Érdekes módon – erre végképp nem számítottunk – bár a kutyatartók száma megnövekedett, az örökbefogadások száma azonban csökkent 20%-kal 2020-ban. Az igazsághoz azonban hozzátartozik az is, hogy a Covid a menhelyen elhelyezett állatok számát is érintette. 32%-kal kevesebb kutya, és 23%-kal kevesebb macska került menhelyre. Ez annak volt köszönhető, hogy az állatokért folytatott mentőakciók a korlátozásoknak köszönhetően nem tudtak a megszokott ütemben működni.

Az vagy, amit megeszel

A wellness és egészséges életmód kultúra a kutyatartásba is begyűrűzött. Egyre többen szeretnék természetes és bio élelmiszerekkel etetni kedvenceiket. A gazdik olyan eledeleket keresnek, amelyek nem tartalmaznak rovarirtókat, antibiotikumokat, vegyi melléktermékeket, mesterséges színezékeket. És hajlandók is többet fizetni a kiváló minőségért!

Egészen pontosan 40%-uk gondolja úgy, hogy megéri kicsit tovább növelni a büdzsé mértékét, ha valóban minőséget kapnak a pénzükért. Mindez igaz a nedves és szárazeledelekre, valamint a jutalomfalatokra, csemegékre is.

A nyers, vagyis a BARF táplálás is egyre jobban előtérbe került az elmúlt 5 évben. Összesen 147%-kal emelkedett ezeknek az eledeleknek a keresettsége. Rengeteg pozitív oldala van, de van számos negatív is, amivel mindenképpen érdemes számolni. Mielőtt emellett döntenél, mérlegeld alaposan, hogy a jelenlegi körülményeitek lehetővé teszik-e, hogy biztonságosan tudd ezzel a módszerrel táplálni négylábú barátodat.

Kevésbé meglepő jelenség, hogy a világjárványnak köszönhetően az online vásárlás is jelentősen megnövekedett. A gazdik 40%-a vásárol az interneten és az előrejelzések szerint ez a szám folyamatosan növekszik. Számos véleményt lehet olvasni a világhálón egyes termékekkel kapcsolatban, nem kell cipelni a nehéz zsákokat és nincs szükség arra sem, hogy a munkaidő letelte után még meg kelljen birkózni a boltokban lévő tömeggel is.

A wellness már nem csak az elit kiváltsága

2019 és 2020 között a kisállatoknak adható étrendkiegészítők keresettsége 116%-ka növekedett és a jelentések szerint azóta is folyamatos felszállóágban van az iparág.

Egyre több állattartó használ étrendkiegészítőket kedvence immunrendszerének és emésztőrendszerének támogatására. Úgy tűnik, hogy erre is hatással volt a járvány, ugyanis az állatoknak adható immunrendszert erősítő készítmények keresettségének aránya 236%-kal nőtt. Nagyon dicséretes, hogy nemcsak magunkra gondolunk, de kulcsfontosságú, hogy próbáljuk ezen a területen is megtartani az egyensúlyt. Az állatorvoshoz mindig bizalommal fordulhatunk, ha kérdés merül fel bennünk azzal kapcsolatban, hogy erre vagy arra a készítményre valóban szüksége van-e kedvencünknek.

A CBD olaj és a felhasználásával készült csemegék iránt is megnőtt a kereslet. A kutatás szerint a gazdik 48%-a ad kedvencének valamilyen formában CBD-t. Előnyeiről és hátrányairól itt írtunk.

A kozmetikai szerek és eszközök iránt is megnőtt a kereslet, aminek mi kifejezetten örülünk. Ez ugyanis azt jelzi, hogy a gazdik nagyobb gondot fordítanak kedvencük ápolására is. Magunkról tudjuk, hogy ha tiszták és ápoltak vagyunk, a közérzetünk és a kedvünk is sokkal jobb.

Egy másik szemet gyönyörködtető adat, hogy a biztosított kedvencek aránya is folyamatosan növekszik. A legtöbb gazdi felismerte, hogy a hirtelen jött orvosi költségek nagyon megterhelhetik a pénztárcát, ráadásul a havi befizetéssel elkerülhető az is, hogy azon kelljen aggódnunk, van-e egyáltalán pénzünk arra, hogy fedezzük a kiadást.

Amire könnyű hirtelen, nagy összeget elkölteni: a kiegészítők

Tapasztaltunk már olyat, hogy a gazdik már nem is önmaguknak vásárolnak, ha érezni akarják a csillogó új tárgy bizsergető érzését, hanem a kutyának. Játékot, pórázt, nyakörvet, ruhaneműt, tálat, fekhelyet vagy akár jelmezeket különleges alkalmakra. Óvatosan kell ehhez a témához közelíteni, ugyanis ezen a téren egy ebnek sokkal kevesebb dologra van szüksége, mint azt hinni szeretnénk.

Megfigyelhető, hogy ezek a kiegészítők egyre inkább kezdenek a technikán alapulni. Az alomtálcák öntisztítók, a nyakörvek GPS-követéssel rendelkeznek, a kedvencek megfigyelhetők kamerán keresztül és etethetők időzítő rendszerrel. Mivel a technológia egy folyamatosan növekvő iparág, folyamatosan számíthatunk újabb találmányokra és fejlesztésekre, aminél mindig lesznek jobbak és szebbek az idő múlásával. Érdemes kritikus szemmel tekinteni ezekre az eszközökre és csak azt beszerezni, ami tényleg segít jobbá és könnyebbé tenni mindkettőtök életét.

a kutyatartás mint trend BARF boomer CBD olaj drága kiegészítők elektronikai kiegészítők gen x gen z hazai kutyatartás környezetbarát gazdi kutya Covid kutya étrendkiegészítő kutya örökbefogadás kutyakozmetika kutyatartás kutyatartás költsége kutyatartás mint iparág kutyatartás változása millennial generáció minőségi eledel technika

Kapcsolódó cikkek

További cikkeink