Kutyákkal bármit el lehet adni: miért veszünk meg mindent, amit velük hirdetnek?
László Enikő, 2022. január 18 - Képek: Getty Images Hungary
Számos terméket, márkát hirdetnek aranyos kutyákkal, sokszor akár úgy is, hogy az állatnak semmi köze sincs a promotálni kívánt dologhoz. Vajon miért alakult ez ki?
Egy mondás szerint kutyákkal bármit el lehet adni. Nem véletlen, hiszen aranyosak, sokan szeretik őket, és társul hozzájuk az a mondás is, hogy aki a kutyákat szereti, rossz ember nem lehet. Ahogy termék se, legalábbis a marketingesek szerint. Mit jelképeznek négylábú barátaink?
A kutya mint szimbólum
Az ebek már évszázadok óta a hűség, bensőségesség, biztonság, éberség, bátorság, bizalom, szeretet szimbólumai. Persze változhat a jelentés attól függően, milyen fajta kerül a reklámba. Egy agár a gyorsaságra utal, a kicsi ölebekkel az emberek szívére szoktak hatni, míg egy robusztus ebbel az erőt, védelmet szimbolizálják.
Nem véletlenül ábrázolták őket a festők is előszeretettel műveiken, hiszen a legtöbb esetben nem maga az állat volt a lényeg, hanem a jelentése. Tipikusan ilyen kép Jan van Eyck Arnolfini házaspár című alkotása, melyen a kiskutya a hűséget szimbolizálja. Ha egy négylábút látunk, rögtön asszociálunk, méghozzá legtöbben pozitív dolgokra. Amikor egy szomorú sorsú kutyát mutatnak a reklámok, mindenki szíve megdobban és meghatódik, amivel maga a termék is szimpatikusabbá válik. Egy kutatás szerint egy hirdetésben szereplő kutya növeli a mondanivaló feldolgozásának mértékét, a vásárlási szándékot és pozitívabb attitűdöt vált ki a befogadókból.
És ne feledkezzünk meg arról, amikor hírességek, közszereplők mutatkoznak ebekkel. Persze nem minden esetben, de olykor ez is egy marketingeszköz lehet. De gondolhatunk a társkereső alkalmazásokra is, ahol egyesek azért töltenek fel kutyával közös képet, hogy ezzel vonzóbbnak tűnjenek.
Kutyák a reklámiparban
Nipper, a fonográfot szemlélő kutya a zeneipar egyik védjegye. Az őt ábrázoló ikonikus kép olyan kiadók védjegyeként szerepelt, mint a Berliner Gramophone, Zonophone, Gramophone Company, EMI vagy a HMV (His Master’s Voice). A jack russell terrier keverék, mikor gazdája halála után új tulajdonoshoz került, feltűnően nagy odafigyeléssel hallgatta egykori gazdája hangját annak régi gramofonján. Három évvel az eb halála után tulajdonosa megfestette a Nippert ábrázoló képet, ami az évek során ikonikussá vált. A 20. század elején sokakat annyira megihletett a kutya, hogy saját kedvenceiket is Nippernek nevezték el.
Bár hazánkban nincsenek tipikus kutya-reklámarcok, a világ számos részén, legfőképpen az Egyesült Államokban több eb is igen népszerűvé vált szereplésével. Sokszor filmekben játszó kutyák képével hirdetnek bizonyos termékeket, például Lassie-vel, akinek nevét egy kutyaeledel is viseli, és a 60-as években igen népszerű táp volt az Egyesült Államokban. De ebekhez egyáltalán nem kapcsolódó termékek is váltak ikonikussá. Például több sörmárka is kutyákat tett reklámarcává, de a különböző sportcsapatok is gyakran ebeket választanak kabalájukká. A hatvanas években egy Axelrod nevű basset hound még benzinkutat is reklámozott, Cheeka, a mopsz pedig egy indiai távközlési szolgáltatót.
Gyakran nyaralásokat, szállásokat, álláshirdetéseket díszítenek kutyák képeivel, pedig ezeknek sincs sokszor köze az adott hirdetményhez. A lényegük csak abban rejlik, hogy ezáltal könnyebben megragadják az emberek figyelmét, és valamivel közelebb hozzák azt az emberek szívéhez. Persze, ha nincs értékes tartalom, egy aranyos kedvenc képe kevés.