hirdetés

Kutyákkal bármit el lehet adni: miért veszünk meg mindent, amit velük hirdetnek?

László Enikő, 2022. január 18 - Képek: Getty Images Hungary

Számos terméket, márkát hirdetnek aranyos kutyákkal, sokszor akár úgy is, hogy az állatnak semmi köze sincs a promotálni kívánt dologhoz. Vajon miért alakult ez ki?

hirdetés

Egy mondás szerint kutyákkal bármit el lehet adni. Nem véletlen, hiszen aranyosak, sokan szeretik őket, és társul hozzájuk az a mondás is, hogy aki a kutyákat szereti, rossz ember nem lehet. Ahogy termék se, legalábbis a marketingesek szerint. Mit jelképeznek négylábú barátaink?

Ennek a kutyának a képét nagyon sokszor látni hirdetésekben, mindig különböző élethelyzetekbe szerkesztve, az aktuális hirdetménytől függően.

A kutya mint szimbólum

Az ebek már évszázadok óta a hűség, bensőségesség, biztonság, éberség, bátorság, bizalom, szeretet szimbólumai. Persze változhat a jelentés attól függően, milyen fajta kerül a reklámba. Egy agár a gyorsaságra utal, a kicsi ölebekkel az emberek szívére szoktak hatni, míg egy robusztus ebbel az erőt, védelmet szimbolizálják.

Nem véletlenül ábrázolták őket a festők is előszeretettel műveiken, hiszen a legtöbb esetben nem maga az állat volt a lényeg, hanem a jelentése. Tipikusan ilyen kép Jan van Eyck Arnolfini házaspár című alkotása, melyen a kiskutya a hűséget szimbolizálja. Ha egy négylábút látunk, rögtön asszociálunk, méghozzá legtöbben pozitív dolgokra. Amikor egy szomorú sorsú kutyát mutatnak a reklámok, mindenki szíve megdobban és meghatódik, amivel maga a termék is szimpatikusabbá válik. Egy kutatás szerint egy hirdetésben szereplő kutya növeli a mondanivaló feldolgozásának mértékét, a vásárlási szándékot és pozitívabb attitűdöt vált ki a befogadókból.

És ne feledkezzünk meg arról, amikor hírességek, közszereplők mutatkoznak ebekkel. Persze nem minden esetben, de olykor ez is egy marketingeszköz lehet. De gondolhatunk a társkereső alkalmazásokra is, ahol egyesek azért töltenek fel kutyával közös képet, hogy ezzel vonzóbbnak tűnjenek.

Kutyák a reklámiparban

Nipper, a fonográfot szemlélő kutya a zeneipar egyik védjegye. Az őt ábrázoló ikonikus kép olyan kiadók védjegyeként szerepelt, mint a Berliner Gramophone, Zonophone, Gramophone Company, EMI vagy a HMV (His Master’s Voice). A jack russell terrier keverék, mikor gazdája halála után új tulajdonoshoz került, feltűnően nagy odafigyeléssel hallgatta egykori gazdája hangját annak régi gramofonján. Három évvel az eb halála után tulajdonosa megfestette a Nippert ábrázoló képet, ami az évek során ikonikussá vált. A 20. század elején sokakat annyira megihletett a kutya, hogy saját kedvenceiket is Nippernek nevezték el.

Az eredeti kép Nipperről.

Bár hazánkban nincsenek tipikus kutya-reklámarcok, a világ számos részén, legfőképpen az Egyesült Államokban több eb is igen népszerűvé vált szereplésével. Sokszor filmekben játszó kutyák képével hirdetnek bizonyos termékeket, például Lassie-vel, akinek nevét egy kutyaeledel is viseli, és a 60-as években igen népszerű táp volt az Egyesült Államokban. De ebekhez egyáltalán nem kapcsolódó termékek is váltak ikonikussá. Például több sörmárka is kutyákat tett reklámarcává, de a különböző sportcsapatok is gyakran ebeket választanak kabalájukká. A hatvanas években egy Axelrod nevű basset hound még benzinkutat is reklámozott, Cheeka, a mopsz pedig egy indiai távközlési szolgáltatót.

Gyakran nyaralásokat, szállásokat, álláshirdetéseket díszítenek kutyák képeivel, pedig ezeknek sincs sokszor köze az adott hirdetményhez. A lényegük csak abban rejlik, hogy ezáltal könnyebben megragadják az emberek figyelmét, és valamivel közelebb hozzák azt az emberek szívéhez. Persze, ha nincs értékes tartalom, egy aranyos kedvenc képe kevés.

hirdetés
Webshop
További cikkeink

Keresés az oldalon