Négylábú az osztályban: a kutya miatt jobban tanul a gyerek?
Bodri Melissza, 2021. augusztus 31
Kétségkívüli, hogy a kutyák társasága pozitív hatással van az emberekre. Vajon az ebek a gyerekek iskolai teljesítményére is kedvező hatást gyakorolnak? Miért alkalmazzák őket az oktatási intézményekben?
A kutya az ember legjobb barátja – tartja a mondás –, és ez sokszor a gyakorlatban is beigazolódik. Egyes négylábúak azonban különösen jó képességekkel rendelkeznek, és ez alkalmassá teszi őket, hogy terápiás kutyákká váljanak. Nyugodt, kiegyensúlyozott személyiségük által megfelelő partnerei lehetnek a gátlásos vagy zárkózott, értelmileg sérült gyerekeknek, felnőtteknek. Nem csupán a pszichés zavarok kezelésénél lehet hasznos az eb jelenléte, hanem a tanulás, oktatás során is. Vajon az iskolában miért lehet ösztönző a kutya jelenléte?
A kutya kedvező hatása
Számos pozitív hatása lehet annak, ha az iskolában kutyákat alkalmaznak az oktatás során. Például tapasztalatok alapján a gyerekek szívesebben vesznek részt az órákon, javulhat a teljesítményük. Az állatokkal kapcsolatos ismereteik is bővülhetnek, és megtanulhatnak felelősséget vállalni. Emellett nőhet az önbizalmuk és sokkal kitartóbbak lehetnek.
Egy kanadai egyetem érdekes vizsgálatot folytatott a terápiás kutyák diákokra gyakorolt hatásáról. Kutatásukban huszonkét gyerek vett részt, akik olyan órákon tartózkodtak, ahol ebek is jelen voltak. A vizsgálat során megállapították, hogy a gyermekek hangulata javult, és sokkal aktívabbak voltak az órákon. A visszajelzések alapján a kutyák jelenléte egyértelműen pozitív hatást gyakorolt a tanulókra.
Kutya az iskolában
Egy amerikai kutatás szerint szintén kedvezően hathat a kutyák jelenléte az iskolákban. Vizsgálataik alapján arra a következtetésre jutottak, hogy az ebek közvetlen hatással lehetnek a tanulásra, hiszen az állat jelenléte befolyásolhatja a motivációt, és javíthatja a gyerekek általános magatartását. Ezek alapján a négylábúak valóban jó benyomást tehetnek a tanulókra.
Magyarországon a Tág Világ Iskolában 2016-ban született meg a kezdeményezés, hogy három kutyát (magyar agár, német vizsla keverék és egy szálkás szőrű tacskó) vontak be az oktatásba, és vizsgálni kezdték a tanulókra gyakorolt hatásukat. Megállapították, hogy a kutyás osztály volt a legrendezettebb az egész intézményben, és a diákok összetartóbbak, nyitottabbak, figyelmesebbek és kitartóbbak lettek.
Milyen a jó terápiás kutya?
Azok az állatok alkalmasak ilyen kutyának, akik rendkívül türelmesek, nyugodtak és empatikusak, figyelmesek. Nem csupán elfogadják az embereket, hanem biztonságot is nyújtanak, megbízható társak a legnehezebb helyzetekben is. Erre szükség is van, hiszen a gyerekek mellé nem kerülhet olyan eb, aki vehemens és megbízhatatlan viselkedésével csak zavarná őket vagy félelmet válthatna ki belőlük. Bizonyos fajták különösen alkalmasak terápiás célokra, ilyen például a labrador retriever, a golden retriever, az agár vagy az uszkár. Természetesen nem csak a fajta határozhatja meg azt, hogy kiből lesz jó terápiás kutya, hiszen nagyon sok múlik a személyiségen, a viselkedésen, és a megfelelő kiképzés is elengedhetetlen!
(Képek: Getty Images Hungary)


Europa Event Center
2023. október 28.
A DOGZ konferencia hiánypótló a maga nemében: kiváló lehetőséget teremt arra, hogy kutyás szakemberek, tenyésztők és érdeklődő kutyatartók meghallgathassák egymás véleményét a legfontosabb kérdésekről, aktuális információkat gyűjtsenek és személyes ismeretségekre tegyenek szert. 3 kiemelt témakör, 3 szekcióban, több mint 40 kutyás szakember szereplésével.
Részletek- kutya az iskolában
- kutya és diák
- kutya és gyerek
- kutya hatása a gyermekre
- kutya pozitív hatása
- tanulás kutyával
- terápiás kutya