hirdetés

A kutyák csodákra képesek: így veszik körül óvó szeretettel a vadászkutyák a kis óvodást

Szénási Szimonetta

2022. október 12 - Képek: Getty Images Hungary, Sz. Sz.

A kutyák és a gyerekek kapcsolata sok szempontból lenyűgöző: hűséges négylábúink óvják, szeretik és nevelik a kicsiket.

hirdetés

A kutatások pedig mindinkább megerősítik, hogy a sajátos nevelési igényű (SNI-s) gyermekek fejlődésére is igen pozitívan hatnak.

Sajátos igényű gyermekek

Manapság egyre többször hallani a sajátos nevelési igényű, avagy SNI-s gyerekekről. Aki érintett a témában, tudja, hogy mennyire összetett jelentésű ez a három betű. Sajátos nevelési igényűnek számítanak többek között a hiperaktív, a figyelemzavaros, az autista és a mozgáskorlátozott gyermekek is. Tehát mindazon kicsik, akikkel valamilyen okból speciálisan, vagy inkább személyre szabottan kell foglalkozni.

Az alábbi írásnak nem célja ennél mélyebben tárgyalni ezt a nagyon komoly és komplex témát. Ehelyett a személyes tapasztalatokon keresztül szeretném elmesélni, miként hatnak a kutyák ezekre a gyerekekre.

A nyughatatlan felfedező

A kisfiam 3 éves. Akik ismerik, azoknak többnyire a „nagyon eleven”, az „örökmozgó” és a „nyughatatlan” jelzők jutnak először az eszébe vele kapcsolatban. Amióta megtanult járni – és ekkor még egyéves sem volt –, kis túlzással állandóan mozgásban van. Rohan, kúszik, mászik, ráadásul mindezt hajmeresztő módon: a szekrény, a mászóka csúcsa vagy az emeletes ágy sem jelent akadályt a számára.

Gondolkodás nélkül kapaszkodik fel a 2 méter magas drótkerítésre is, hogy aztán a tetejéről a mélybe vesse magát. A család nevetve kis Mauglinak hívja ezért, na meg a végtelen állatszeretete miatt. Ugyanis a kerítés túloldalán imádott kutyái várják: négy német vizsla, hivatásukat tekintve mind vadászkutyák. A hihetetlen aktivitás és a négylábúak iránti rajongás pedig nagyon is fontos kapcsolatban van a gyerekem életében.

A kisfiam és a kedves vizslái közti szeretet hatalmas. /Fotó: Sz. Sz.

Falkában

Az, hogy a gyermek hihetetlen aktivitással éli mindennapjait, befolyással van közösségi életére is. Már a bölcsiben, de az óvodában még markánsabban érezhető, hogy a folyamatos „pörgés”, az, hogy mindenre kíváncsi, illetve mindent egyszerre és azonnal akar, gyakran problémákat szül: nehezen kapcsolódik be közös foglalkozásokba, folyton „zsezseg”, ki-kilép a játékból, elkalandozik a figyelme, nehezen ül meg egy helyben, és nem szeret várakozni sem. Emiatt néha hevesebben reagál bizonyos helyzetekben, például ha más veszi le előbb a polcról a kiszemelt játékot.

Azonban amikor átlép azon a bizonyos kerítésen (jobb esetben, és nem átmászik rajta), akkor bekerül egy óvodaitól eltérő közösségbe, a „falkába”. A kutyák között pedig sokkal nyugodtabb, simulékonyabb, szabálykövetőbb kisfiú válik belőle.

A kis kiképző nemcsak szereti, de tanítgatja is kutyabarátait. / Fotó: Sz. Sz.

Szeretet és szabályok

Kisfiam ösztönösen hatalmas szeretettel fordult minden állat, de főképp a kutyák felé, és köztük azt is hamar megtanulta, hogy még játékból sem szabad durvulni. Ehhez természetesen kellett, hogy kezdetben – körülbelül másfél éves totyogó kora óta van bejárása a csapathoz – mi, felnőttek ott legyünk mellette.

Mára azonban már magától is tudja, mit lehet és mit nem. Kedves és figyelmes a kutyusokkal, akikkel nemcsak játszik, de eteti-itatja őket, és ha kell, a nevelésükben is tevékenyen részt vesz. Nagyapjával, aki vadászkutyák képzésével foglalkozik, együtt hívja őket, utasításokat ad, vagy fújja a sípot a feladatozásnál. Érti, ahhoz, hogy ő is taníthassa kedves barátait, muszáj együttműködnie. Ha pedig vége az aznapi munkának, jöhet az önfeledt móka és futkározás a négylábú pajtásokkal. Ezt kutya és gyerek egyformán imádja.

Óvó szeretet

Amellett, hogy a kutyák végtelen türelemmel viseltetnek a köztük fel-alá cikázó kisfiú iránt, szemmel láthatóan nagyon finoman bánnak vele, és a szeretet is kölcsönös a részükről. Ők is megtanultak finoman játszani a csepp emberrel, akit bizony a kezdetekben néha-néha felborítottak. (Szerencsére ma már a gyerek is jóval masszívabb.) Egyszerűen lenyűgöző figyelni ezt a kétirányú folyamatot.

A kutyák ereje

A fentiek is jól példázzák, micsoda varázslatos hatása van a kutyáknak a gyerekekre. Ezt természetesen már a tudomány is felismerte, és előszeretettel alkalmaz állatokat a sajátos nevelési igényű gyerekek esetében. A két kedvelt foglalkozás a lovas-, illetve a kutyás terápia.

A Debreceni Egyetem az állatok világnapja alkalmából tartott egésznapos konferenciáján is több előadáson keresztül tárgyalták az állatasszisztált foglalkozások és terápiák eredményeit. A négylábúak bevonása pozitívan hat többek között az autista, az ADHD-s (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, azaz figyelemzavaros hiperaktivitás-zavar) vagy a szorongó kisgyermekek fejlődésére.

A pszichés zavarokkal élő gyerekekkel foglalkozó Vadaskert Alapítvány is rendszeresen tart előadásokat a témában, felhívva az érintettek figyelmét az állatok bevonásával végzett terápiák hatásosságára.

A tehetséges gyerekeknek is segítenek

Emellett szintén a Debreceni Egyetem említett konferenciáján beszéltek arról is, hogy nemcsak az úgymond problémák kezelésében, de a tehetséggondozás terén is rendkívüli eredményeket érnek el az állatok bevonásával. Emellett egyre több bölcsőde, óvoda és iskola lát vendégül rendszeresen terápiás kutyákat, kiaknázva az ebben rejlő lehetőségeket.

állatasszisztált terápia állatterápia autista-segítő kutyák gyerek gyerek és kutya kutya és gyerekek kutya szorongás ellen kutyás program szorongás terápiás kutyák vadászkutya vadászkutyák

Kapcsolódó cikkek

További cikkeink